• Lode Ceyssens

Ziekenwagen 90 keer betrokken bij letselongevallen op vijf jaar tijd

Een kwart van de bestuurders weet niet wat hij moet doen wanneer er een prioritair voertuig aankomt, zeker op de snelweg is dat het geval. Dat bleek vorig jaar uit cijfers van Vias. Maar liefst 1 op 5 jonge bestuurders raakt dan ook gestresseerd wanneer er een prioritair voertuig nadert.


“Ambulances, brandweerwagens en wagens van politiediensten worden ingezet in noodsituaties waarbij elke seconde telt. Het is dus belangrijk dat andere weggebruikers weten wat ze moeten doen als er een prioritair voertuig nadert.” zegt Vlaams parlementslid Lode Ceyssens (CD&V). Zodra een bestuurder de sirene van een prioritair voertuig hoort, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen. Indien het nodig is, moet men zelfs stoppen. Doordat men niet altijd weet wat men moet doen, gaat er kostbare tijd verloren.


Het viel Vlaams parlementslid Lode Ceyssens (CD&V) op hoeveel mensen er niet weten wat te doen wanneer er een prioritair voertuig nadert. Daarom wilde hij van de minister weten of er bijgevolg veel letselongevallen gebeurd zijn met dergelijke voertuigen.

Voor politievoertuigen kon de minister geen ongevallendata geven, omdat politievoertuigen niet apart geïdentificeerd kunnen worden in de DIV-tabellen. Voor wat betreft ongevallen met brandweerwagens in Vlaanderen werden er van 2014 tot en met 2018 geen letselongevallen geregistreerd.


Wel zijn er cijfergegevens bekend over ongevallen, waarin een ziekenwagen betrokken was. Op vijf jaar tijd (periode 2014-2018) werden er over heel Vlaanderen 90 letselongevallen geregistreerd. Koploper van het aantal ongevallen waarin een ziekenwagen betrokken was, is de provincie Antwerpen. (zie tabel)

Ook vroeg Ceyssens (CD&V) cijfers op van het aantal ongevallen op autosnelwegen, gewest- en gemeentewegen; ongevallen binnen en buiten de bebouwde kom en het wegtype waarop het ongeval gebeurde.

“De meeste van die ongevallen gebeurden niet op autosnelwegen (4), maar op gewest- (55) of gemeentewegen (31). Bovendien gebeurden 47 van de ongevallen op kruispunten. Op zich is dat logisch te verklaren, omdat daar een prioritair voertuig van 4 richtingen kan komen en de bestuurders uit de vier richtingen allemaal rekening moeten houden met het doorkomende voertuig. De andere 43 ongevallen gebeurden gewoon op een doorlopend wegdeel. Tot slot valt het op dat er meer ongevallen plaatsvonden binnen de bebouwde kom (46) in plaats van buiten de bebouwde kom (37).” licht Lode Ceyssens toe.

12 keer bekeken

©2020 by Lode Ceyssens.