• Lode Ceyssens

Onderzoek naar tracékeuze omleidingsweg Neerpelt start weer van voor af aan

Om de drukte te doen afnemen en het zware vrachtverkeer een alternatief te bieden voor het centrum van Neerpelt, was de geplande omleidingsweg niet vandaag maar gisteren nodig.

Toen minister Bourgeois begin dit jaar bekendmaakte dat watering De Holen erkend werd als cultuurhistorisch landschap, was dat ook meteen de doodsteek voor de noordelijke omleidingsweg in Neerpelt. De watering ligt namelijk op het tracé dat uit studies naar voren kwam als beste optie voor de omleidingsweg rond Neerpelt.


Dat administraties elkaar tegen werken vindt Lode Ceyssens dan ook absoluut niet kunnen: “Minister Weyts en Bourgeois horen niet langs elkaar door te werken, maar moeten duidelijk met elkaar communiceren. Aan dit dossier is jaren van studiewerk besteed en dat mag dan ook niet zomaar verloren gaan.”


Na de bekendmaking van die erkenning voelde Ceyssens minister Weyts meteen aan de tand in een parlementaire vraag. Hij wilde weten waarom er nog geen alternatief tracé dan de omleidingsweg bepaald werd, wetende dat elk ander tracé, op het noordelijke na, zal stuiten op veel ophef bij bewoners. De alternatieve tracés liggen namelijk allemaal veel dichter bij woongedeeltes dan het noordelijke tracé.


De minister gaf aan dat hij zijn administraties gevraagd heeft een kosten-batenanalyse op te maken, zodat er een nieuwe onderbouwde tracékeuze gemaakt kan worden. Het is dus nog afwachten alvorens men een nieuw vergunningstraject zal kunnen opstarten. Uit dit antwoord kan Ceyssens alleen maar afleiden dat de minister beslist nog wat voort te studeren in plaats van concrete actie op het terrein te nemen voor dit broodnodige dossier. De publicatie van de studieopdracht naar de kosten-batenanalyse mag verwacht worden in het voorjaar van 2017.

5 keer bekeken

©2019 by Lode Ceyssens.