• Lode Ceyssens

Na vier jaar duidelijkheid: mobiele trajectcontroles blijken helemaal niet inzetbaar

Onaangepaste snelheid en afleiding zijn twee van de grootste oorzaken van ongevallen ter hoogte van wegenwerken. Vlaams parlementslid Lode Ceyssens (CD&V) laat geen kans onbenut om extra maatregelen te vragen voor verkeersveiligheid ter hoogte van wegenwerken. Om de juiste snelheid van bestuurders af te dwingen ter hoogte van die werken, kondigde voormalig minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts de mobiele trajectcontroles als dé oplossing aan. Ceyssens was het idee genegen en vroeg sinds 2017 herhaaldelijk om een stand van zaken van die mobiele trajectcontroles.



“Als er wegenwerken zijn, moet de verkeersveiligheid voor onze bestuurders gegarandeerd kunnen worden. Een mobiele trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee vastgelegde punten en is verplaatsbaar, zodat ze ingezet kan worden daar waar het nodig is. Op die manier kan de snelheid van bestuurders afgedwongen worden op een bepaald traject, bijvoorbeeld ter hoogte van wegenwerken, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.”


De afgelopen weken gebeurden er een aantal dodelijke ongevallen ter hoogte van de werken op de E313. Vorig jaar vormden ook bij werken op de E17 de vele ongevallen een ernstig probleem. “Die ongevallen hebben ons allemaal beroerd.” zegt Ceyssens. “Afleiding en snelheid lagen veelal aan de basis van die ongevallen. Snelheid kunnen we makkelijk handhaven. Daarom werd er een vaste flitspaal geïnstalleerd binnen de werfzone. Maar liefst 12 000 snelheidsovertredingen werden vastgesteld. Een enorm hoog aantal dat wijst op een probleem.”


Donderdag ondervroeg Ceyssens minister Peeters in het Vlaams Parlement waarom het Agentschap Wegen en Verkeer ervoor gekozen heeft om een vaste flitspaal in te zetten ter hoogte van de werken op de E313 in plaats van de beschikbare mobiele trajectcontrole. De minister antwoordde daarop eerlijk dat de mobiele trajectcontroles waarover Vlaanderen beschikt helemaal niet aansluitbaar zijn op het AMS-systeem (ANPR Management System) van de federale overheid en dat ze bijgevolg dus ook niet gerealiseerd kunnen worden.


“Het is onthutsend nu te moeten vast stellen dat de mobiele trajectcontroles, die dé oplossing moest zijn voor het handhaven van snelheid ter hoogte van wegenwerken, nu helemaal geen oplossing blijkt te zijn. Vier jaar lang heb achter een stand van zaken gevraagd, vier jaar lang werd er een balletje hoog gehouden en nu zegt huidige minister van Mobiliteit en Openbare Werken in alle eerlijkheid dat ze gewoon niet realiseerbaar zijn.” reageert Ceyssens verontwaardigd.

1 keer bekeken0 reacties