• Lode Ceyssens

Limburg heeft nood aan opstapplaats vlak langs E314

Ook Limburgers moeten snel de trein op kunnen stappen. Daarom lanceerde Lode Ceyssens in 2016 het idee om een opstapplaats in Halen te bouwen, daar waar de E314 kruist met spoorlijn 35. Hoewel minister Weyts dit voorstel niet wil onderzoeken, wil CD&V de noodzaak van deze opstapplaats nog eens op de agenda plaatsen. Daarom brengen Wouter Beke en Lode Ceyssens een bezoek aan station Noorderkempen in Brecht, een stopplaats direct gelegen aan de autosnelweg E19.


“De stopplaats in Brecht is hét voorbeeld van efficiënte combimobiliteit” reageert Vlaams parlementslid Lode Ceyssens enthousiast “en dat is net wat Limburg ook nodig heeft. Dit principe van combimobiliteit zorgt ervoor dat automobilisten vlot op de trein kunnen stappen, alvorens ze in de file terechtkomen.”


Luc Aerts (CD&V), burgemeester van Brecht is vereerd met het bezoek en beaamt dat deze opstapplaats vlak aan de E19 een echte meerwaarde is voor de pendelaar. “Op werkdagen staat de parking aan het station goed vol. Momenteel hebben we ruimte voor 1300 voertuigen en loopt er nog een aanvraag om verder uit te breiden.”


De Limburgse CD&V-kopstukken zien een extra opstapplaats in Halen als een echte kans voor de ontsluiting van Limburg. Momenteel pendelen er zo’n 11 290 reizigers per dag tussen Hasselt en Aarschot. Een nieuw station tussen Schulen en Diest zou kunnen zorgen voor een opdrijving van de capaciteit van lijn 35. Dit kan een efficiëntiewinst betekenen, waardoor er op termijn misschien meer aanbod op deze lijn kan komen. Ook voor pendelaars die van Limburg naar Leuven of Brussel willen, biedt een nieuw station op deze locatie niets dan voordelen. Wie op de E314 met de wagen rijdt, kan dan kiezen: doorrijden met de wagen en mogelijks in de file belanden of de wagen parkeren aan het station van Halen en zo met de trein verder reizen richting hoofdstad. Ter hoogte van de provinciegrens Limburg – Vlaams-Brabant passeren er, volgens de tactische studie van MOW E314-E40 (2010-2012), 30.000 voertuigen per dag.


Ruw geschat zal zo’n stopplaats in Halen tussen de 15 en de 20 miljoen euro kosten. Dan zijn zowel de bouwwerken van het station (5 miljoen), de studie (1 miljoen), de op- en afritten (5 miljoen) en een parkeerplaats voor 500 wagens (5 miljoen) inbegrepen.

0 keer bekeken

©2019 by Lode Ceyssens.