• Lode Ceyssens

Ceyssens blij dat treinstopplaats in Halen eindelijk wordt onderzocht

Vlaams parlementslid Lode Ceyssens (CD&V) ijvert al sinds 2016 voor een treinstopplaats in Halen, daar waar de E314 kruist met spoorlijn 35, ter hoogte van de Donderbosstraat. “Een stopplaats op deze plek biedt tal van opportuniteiten voor Limburgse pendelaars naar Leuven en Brussel. Nog voor men in de file belandt, zou men hier op deze plaats de snelweg kunnen verlaten, de auto parkeren en de trein pakken naar Brussel.” zegt Ceyssens.

Ceyssens baseert zijn voorstel op succesvolle voorbeelden in Vlaanderen en Nederland. Zo bezocht hij in september 2018 het station Noorderkempen in Brecht (vandaag goed voor 617 parkeerplaatsen), dat vlak aan de E19 ligt. Ook Maastricht-Noord (560 plaatsen) heeft zo’n Park and Ride naast de drukke A2. “Beide treinstopplaatsen zijn een groot succes en kenden sinds hun realisatie al meerdere uitbreidingen. Mensen hebben geen zin meer om onnodig in de file te staan. Als ze makkelijk van de autostrade kunnen om zo de trein te nemen, dan doen pendelaars dat ook.” zegt Ceyssens. “Bovendien zien we dat, voor de coronacrisis, de files alsmaar toenamen maar dat Limburgers toch minder de trein nemen. In 2013 stapten er op een gemiddelde weekdag 16 612 mensen in Limburg op de trein, maar in 2018 daalde dat naar 15 871 pendelaars. Ook bleek in 2016 dat slechts 2,72 procent van de Limburgers met de trein naar het werk gaat, het laagste percentage van Vlaanderen.” vult Ceyssens aan.


“Met het regeerakkoord engageren we ons om volop in te zetten op combimobiliteit. Ook kosteloos toegankelijke ‘park and rides’, onder andere langs onze autosnelwegen, kaderen perfect in de combimobiliteit. Reizigers moeten makkelijk en vlot kunnen schakelen tussen verschillende vervoersmodi om zich van A naar B te verplaatsen, het liefst zonder daarbij in de file te belanden.” reageert Ceyssens teleurgesteld. “Nog in het regeerakkoord staat dat de bestaande carpoolparkings geëvalueerd worden en desgevallend uitgebreid. Ook de verknopingen met andere, duurzame vervoersmodi wordt onderzocht. Het is fijn dat de minister dit nu eindelijk zal onderzoeken."


Toch haalt minister Peeters een aantal moeilijkere argumenten aan. Vlaams parlementslid Ceyssens weerlegt deze echter.


1) De slechte bereikbaarheid van deze stopplaats met de wagen. De afstand van de huidige op- en afrit Halen tot deze stopplaats is groter dan tot het station van Diest.

Weerlegging: Vandaag is er inderdaad geen afrit, maar dat mag geen reden zijn om het niet te willen onderzoeken. Wie nu van de autosnelweg komt en in Diest op de trein wil stappen, moet eerst door het centrum en doet daar 7 minuten over. Hetzelfde geldt voor het station in Aarschot: 9 minuten vanaf de E314.


2) Het realiseren van een eventueel nieuw op- en afrittencomplex zal mogelijks stuiten op milieubezwaren.

Weerlegging: Zonder degelijk onderzoek kunnen we dit onmogelijk weten. Dit project zal een impact op het milieu hebben, want hoe meer wagens we van de snelweg kunnen halen, hoe minder CO²-uitstoot, en dus beter voor het milieu.


3) Een nieuwe afrit creëren is vanuit verkeerstechnisch oogpunt niet opportuun, omdat in Diest de nodige infrastructuur al aanwezig is.

Weerlegging: Je moet het pendelaars zo gemakkelijk mogelijk maken. Niemand staat erop te springen om eerst drukke centra door te rijden. Deze stopplaats zou er één kunnen worden zoals het station Noorderkempen in Brecht: vlak langs de autosnelweg, waar men op een bord kan zien binnen hoeveel minuten de volgende trein vertrekt.

5 keer bekeken

©2020 by Lode Ceyssens.